Nivo 31: UNDERNEATH THE SPHINX (Ispod Sfinge)
Tajne: 1

DVORANA SA BIKOVIMA-ČUVARIMA I ZAGONETKOM SA HIJEROGLIFIMA: Uđite u dvoranu. [Pogledajte napomenu o BAGU.] Prvo osmotrite okolinu: 2 bika, dva kaveza. Tu očigledno postoji izvesna simetrija. Svaki kavez ima prekidač spolja koji spušta i podiže kapiju. Priđite jednom biku da ga probudite (prođite ispred njega). Otrčite nazad do jednog od kaveza sa bikom za Larinim petama. Utrčite u kavez i stanite tek unutar ulaza, licem prema zidu sa vratima, i na suprotnoj strani vrata od one na kojoj je prekidač. (Kao u ovom snimku.) Bik će riti zemlju napolju pa će jurnuti unutra. Onda možete istrčati do prekidača i brzo ga pomeriti da zarobite bika. Ponovite isto za bika broj dva. [Prim.prev. Ako ste instalirali patch, ne morate se mučiti sa zarobljavanjem bikova - samo nemojte prolaziti ispred ili između njih da ih ne probudite, i sve će biti u redu.] Vratite se u oblast gde su bikovi spavali, blizu ploča sa hijeroglifima. Levo su ostaci jednog istraživača (možda nekoga ko nije imao ovaj vodič). Pokupite signalne rakete i PARČE PAPIRA (Scrap of Paper) koje je vaš prethodnik ostavio. Papir bi izgleda trebalo da pomogne u rešavanju zagonetke sa pločama s hijeroglifima, ali je malo nejasan. Tri ploče, s leva na desno, prikazuju: dve trske (šaš) (ekvivalent za slovo I, prema onome što piše na papiru); oblik koji liči na pravougli trougao sa zaobljenim vrhom, što predstavlja peščanu padinu (brdo) u hijerogifima (slovo Q, prema papiru); i pticu (slovo A na papiriću)**. Znači imamo I, Q i A. Šta da napravimo od ovoga? Logika iza zagonetke je sledeća: u dvorani ima šest kapija (zapadna, severozapadna, severoistočna, istočna, jugozapadna i jugoistočna), a od tri hijeroglifa (bez ponavljanja) se može dobiti šest kombinacija. Očigledno, svaka otvara jednu kapiju. A kako da znate koju? Pa, prvo zamenite hijeroglife slovima. Znači, imamo slova I (šaš), Q (brdo) i A (pticu). Zatim poređajte sve kombinacije po abecedi (imate ih u tabeli dole). Isprobajte prvu - A, I, Q - ptica, šaš, brdo. I, zapravo, ova kombinacija otvara kapiju koja vam treba.

Morate prvo pritisnuti ploče ovim redom (ptica, šaš, brdo) da bi otvorili zapadnu kapiju i omogućili korišćenje drugih kombinacija. Ako pritisnete bilo koju drugu kombinaciju pre ovoga, otvorićete samo severoistočnu kapiju. Onda ćete morati kroz lavirint sa zamkama da pomerite prekidač koji resetuje zagonetku. (Pogledajte taj deo opisa dole, koji uključuje i napomenu o bagu.) Nakon otvaranja zapadne kapije, određene druge kombinacije će otvarati i druge kapije osim severoistočne. A evo i koje: onom spisku kombinacija A, I i Q po abecedi samo dodajte kapije u dvorani u pravcu skazaljke na satu. Već znate da prvoj kombinaciji, AIQ, odgovara zapadna kapija. Sledeća, AQI, otvara sledeću, severozapadnu kapiju, IAQ = severoistočnu, IQA = istočnu, QAI = jugoistočnu, a QIA = jugozapadnu. (Možete pogledati i u tabeli ispod).

Kombinacija simbola Kombinacija slova Kapija koja se otvara Boja svetla i kamena Kamen koji se nalazi u toj oblasti
ptica, šaš, brdo A I Q zapadna morate prvo upotrebiti ovu kombinaciju da bi druge radile
ptica, šaš, brdo A I Q ne radi ništa, zagonetka se automatski resetuje
ptica, brdo, šaš A Q I severozapadna crvena kamen Maat
šaš, ptica, brdo I A Q severoistočna samo zamke, bez kamena

MOGUĆ BAG (pogledajte dole)

šaš, brdo, ptica I Q A istočna ljubičasta kamen Re
brdo, ptica, šaš Q A I jugoistočna ružičasta kamen Atum
brdo, šaš, ptica Q I A jugozapadna zelena kamen Khepri

ZAPADNA KAPIJA/SOBA SA METALNIM STATUAMA I OTVORIMA SA RAZNOBOJNIM SVETLIMA: Pritisnite ploče ovim redom: ptica, šaš, brdo (desna, leva, srednja). Kapija na zapadnom kraju dvorane se otvara. U suštini, ne morate ni ulaziti ovamo ako provalite zagonetku ili pogledate tabelu u ovom opisu, ali morate prvo otvoriti tu kapiju. Ako hoćete da vidite šta ima unutra, pratite tunel skačući iz zaleta preko duboke jame. Ubijte nekoliko slepih miševa. Onda nastavite oko ugla do druge duboke jame. Skočite preko nje i uđite u malu sobu sa dve metalne statue, gde ćete morati ubiti još nekoliko slepih miševa. Statue se ne mogu pomeriti. Kapija se još ne može otvoriti. Ono što tražite je unutar otvora visoko na bočnim zidovima. Svaki otvor je osvetljen drugom bojom (crvenom, zelenom, ružičastom i ljubičastom). Upotrebite svoj dvogled (Binoculars) da pogledate uz svaki otvor, pritiskajući Akciju da uključite baterijsku lampu. Unutar svakog otvora videćete natpis koji prikazuje kombinaciju hijeroglifa za jednu od kapija. Tu ćete naći kombinacije za sve kapije, osim severoistočne (lavirinta sa zamkama) i naravno zapadne. Prvi otvor na istočnom zidu (desnom), ljubičasti, sadrži kombinaciju za istočnu kapiju, a drugi, roze, za jugoistočnu. Prvi otvor na levom, zapadnom zidu, crveno osvetljen, sadrži kombinaciju za severozapadnu kapiju, a drugi, zeleni, za jugozapadnu kapiju. Kada pogledate rešenja, vratite se kroz pećinu, skačući preko dve duboke jame, do zagonetke s hijeroglifima. Onda možete istražiti druge oblasti bilo kojim redom. (Ja ću ići redom po kombinacijama, odnosno redom kojim su date u tabeli; obratite pažnju na to da treća kombinacija otvara severoistočnu kapiju iza koje nema ničega korisnog, pa možete da je preskočite.)

SEVEROZAPADNA KAPIJA/PEĆINA SA NISKIM LAVIRINTOM: Posle prve kombinacije, pritisnite ploče sa hijeroglifima ovim redom: ptica, brdo, šaš. Kapija na severozapadnom kraju dvorane se otvara. Kada uđete kapija se zatvara za vama. Ubijte nekoliko slepih miševa i pratite tunel do duboke jame. Nastavite do desne strane jame. Skočite iz mesta uz padinu, ali pazite da stanete na vrhu ili će Lara otići preko ivice. Skočite na ravnu platformu na suprotnoj strani jame, okrenite se i skočite nazad preko jame do ravne platforme malo dalje. Skočite uz kosinu u pećinu. Ubijte još jednog ili dva slepa miša. Ova pećina i mreža tunela su ilustrovani u ovom dijagramu. Tri niska tunela vode na levo (sever), desno (jug), i pravo napred (istok). Nije važno koji ćete istražiti prvo. Verovatno ćete morati koristiti signalne rakete za osvetljenje ovde (ili podesiti vaš monitor na najsvetlije). Dok idete kroz tunele, izbegavajte delove poda sa daskama, pošto većina sadrži smrtonosne šiljke. Postoji jedan deo koji sadrži tajnu, i to je naznačeno dole. (Napomena: Kada treba da upalite još jednu signalnu raketu dok puzite, prvo pritisnite taster za izvlačenje oružja (Space) da Lara klekne na jedno koleno. Onda pritisnite taster za signalne rakete dva puta, jednom da bacite potrošenu a drugi put da zapalite novu.)
SEVERNI TUNEL: Upuzite unutra i skrenite u prvi prolaz levo (na zapad). (Ako nastavite napred, doći ćete do
jame s šiljcima.) Nastavite napred (na zapad) pored kratkog prolaza desno (sever), koji vodi samo do još jedne jame s šiljcima. Skrenite levo (na jug) malo dalje i naći ćete KAMEN MAAT (Stone of Maat).** Ispuzite napolje putem kojim ste došli.
ISTOČNI TUNEL: Puzite malo napred do T-raskrsnice. Izbegavajte levu granu, koja vodi do
jame s šiljcima. Umesto toga, skrenite desno (na jug). Puzite na daske i propašćete kroz njih da nađete tajnu #1 (64/70), BACAČ GRANATA (ili normalne granate ako već imate oružje). Ispuzite napolje putem kojim ste došli.
JUŽNI TUNEL: Upuzite u tunel i odmah skrenite levo (na istok) da izbegnete
jamu s šiljcima napred. Skrenite u sledeći prolaz desno (na jug). (Ako nastavite napred, doći ćete do jame s šiljcima.) Nastavite južno, prateći prolaz pored otvora desno sa još jednom jamom s šiljcima. Na kraju tunela ustanite i povucite prekidač, što otvara kapiju na drugom kraju pećine. Ispuzite iz tunela.
Vratite se preko
duboke jame: Prvo skliznite dole na ravnu platformu na desnoj strani.Onda se okrenite levo (licem prema oblasti osvetljenoj bakljama blizu kapije) i skočite iz zaleta na platformu pored levog zida, ciljajući na levu stranu. (Desna strana je klizava, i ako Lara doskoči tamo, skliznuće u jamu.) Nastavite kroz kapiju nazad do zagonetke s hijeroglifima.

SEVEROISTOČNA KAPIJA/LAVIRINT SA ZAMKAMA: U ovoj oblasti nema ničega korisnog, tako da je potpuno možete zaobići ako koristite odgovarajuće kombinacije hijeroglifa u tabeli gore. Ako pritisnete bilo koju kombinaciju pre one prve koja otvara zapadnu kapiju (ptica, šaš, brdo) - ili ako, nakon otvaranja zapadne kapije, nekim nesrećnim slučajem pritisnete kombinaciju šaš, ptica, brdo - moraćete proći kroz ovu oblast da pomerite prekidač koji resetuje zagonetku. [Pogledajte napomenu o BAGU.] Kada uđete kroz severoistočnu kapiju, kapija se zatvara za vama. Moraćete ubiti nekoliko slepih miševa pre nego što nastavite kroz pećinu. Skočite preko duboke jame na levoj strani. Idite kroz vrata okružena lobanjama i niz rampu. (Ovaj dijagram pokazuje sledeću oblast.) Nije važno da li idete levo ili desno na prvoj raskrsnici. U svakom slučaju, kada skrenete za ugao, ući ćete u hodnik sa zamkama. Bićete sigurni ako puzite polako duž hodnika uz levi ili desni zid. Prvo dolazi bodljikava kugla, koja ispada iz otvora na plafonu. Sledeći kvadrat poda sadrži prikrivena sečiva. Ako polako puzite napred, sečiva će iskočiti ali neće povrediti Laru. Stanite i sačekajte da se uvuku pre nego što nastavite sa puzanjem. Kvadrat iza tog ima još jednu bodljikavu kuglu koja pada s plafona. Posle toga, možete ustati. Nastavite do T raskrsnice. Koju ćete stazu sada odabrati zavisi od toga da li više volite prikrivene šiljke u podu ili kružne zamke sa sečivima (kao one koje ste sretali u prethodnim nivoima). Ako krenete nekim od spoljnih hodnika, moraćete proći kroz dve kružne zamke sa sečivima. Ako krenete centralnim hodnikom, moraćete proći kroz dva seta prikrivenih šiljaka u podu i jednu kružnu zamku sa sečivima. Sva ova tri hodnika u pravcu sever-jug takođe imaju vodoravna sečiva koja se približavaju, koja se aktiviraju kada Lara dođe do sredine svakog hodnika. Ova zamka će je preseći u struku ako bude hodala kroz nju, ali je savršeno bezbedna ako puzi. Da pređete prikrivene šiljke u podu, sledite uputstva za prethodni hodnik. Da prođete kroz kružne zamke sa sečivima, postavite Laru najbliže moguće bez povrede, postavite je licem prema sredini sečiva, pa se prevrnite kada počnu da se otvaraju. Kada stignete do raskrsnice četiri hodnika sa kružnim sečivima na tri strane, treba da idete na sever. Idite kroz kružno sečivo i povucite prekidač da otvorite kapiju nazad u pećini i resetujete zagonetku s hijeroglifima - i zamke. Vratite se kroz hodnike sa zamkama (pratite mapu ako je neophodno) do rampe na južnom kraju. Idite uz rampu do pećine. Kod duboke jame, pažljivo se postavite za skok iz zaleta blizu desnog zida da uhvatite blok napred. Popnite se vratite se do glavne dvorane i zagonetke sa hijeroglifima. Sav taj trud ni zbog čega... ah!

ISTOČNA KAPIJA/DRUGA ZAGONETKA SA HIJEROGLIFIMA: Posle otvaranja zapadne kapije (pogledajte gore), pritisnite ploče s hijeroglifima ovim redom: šaš, brdo, ptica. Kapija na istočnom kraju dvorane se otvara. Kada uđete, kapija se zatvara za vama. Par slepih miševa odmah doleće, a moraćete ubiti još nekoliko slepih miševa blizu duboke jame. Preskočite jamu i nastavite do male sobe sa još jednom zagonetkom s hijeroglifima. Što se tiče logike ove zagonetke, nisam uspela da je provalim. U svakom slučaju, treba da gurnete ruku u one dve niše ispod ploča sa simbolom zmije. Ona na prednjem (istočnom) zidu sadrži KAMEN RE (Stone of Re)**, a ona na levom (severnom) mehanizam koji otvara kapiju da možete izaći. U svim ostalim su bube. Ako čitate ovo, onda možete izbeći stavljenje ruke u niše sa bubama. Vratite se preko jame i kroz kapiju do prve zagonetke s hijeroglifima.

JUGOISTOČNA KAPIJA/PODVODNI LAVIRINT: Posle otvaranja zapadne kapije (pogledajte gore), pritisnite ploče s hijeroglifima ovim redom: brdo, ptica, šaš. Kapija na jugoistočnom kraju dvorane se otvara. Kada uđete, kapija se zatvara za vama. Nastavite do duboke jame. (Nema slepih miševa ovoga puta.) Skočite iz mesta dole na platformu u jami desno. Skočite iz zaleta na platformu napred (na jugu), pa iz mesta da iskočite iz jame.
MALA SOBA SA DVE METALNE STATUE: Sada sledi komplikovana sekvenca koja uključuje plivanje kroz podvodni lavirint. Morate plivati do svakog od pet otvora i povući prekidač da otvorite vrata za sledeći. Ovaj
dijagram pruža vizuelnu pomoć uz tekst. Lako je izgubiti se i udaviti sirotu Laru, pa bi verovatno bilo pametno snimiti poziciju posle svakog uspešnog plivanja. [Napomena: Možete primetiti da ploče s hijeroglifima blizu svakog otvora idu po abecednom redu na osnovu onoga što piše na vašem parčetu papira (Scrap of Paper). Međutim, pošto postoji nekoliko različitih staza do nekih vrata, možda se uopšte nećete pridržavati tog reda.] [Pogledajte napomenu o BAGU.]
OD POČETKA DO SOBE #1 (plava staza u dijagramu): Postavite Laru kod otvora iznad prvog podvodnog tunela licem prema istoku (prema dve statue). Uskočite i plivajte na dole do raskrsnice tri tunela. Ovde imate izbor da idete napred (na istok), levo (na sever) ili desno (na jug). Skrenite desno (na jug) i pratite tunel napred i na dole (ima nekoliko krivina u prolazu ali nijedna raskrsnica). Na dnu, možete skrenuti levo (na istok) ili desno (na zapad); idite levo. Na sledećoj raskrsnici imate izbor da idete desno (na zapad) ili napred (ka jugu). Nastavite napred. Tunel ide naniže pa se strmo diže. Na kraju morate skrenuti desno (na zapad). Nastavite pravo do ploče sa simbolom ptice. Onda pratite tunel naviše (jedini izbor) do SOBE #1, gde možete udahnuti. Snimite poziciju ako želite, pa povucite prekidač između dve statue da otvorite poklopac kod sledeće sobe s prekidačem (#2 u dijagramu.)
OD SOBE #1 DO SOBE #2 (svetlozelena staza): Sada idemo do sledeće sobe. Postavite Laru kod otvora tunela licem prema istoku (tako da prekidač bude iza nje). Skočite u vodu i plivajte na dole pa napred (na istok), gore pa levo (na sever). Do ovde nije bilo izbora; samo ste sledili tunel. Na prvoj raskrsnici možete ići levo (zapad) ili napred (sever). Idite levo. Tunel ide naviše i proći ćete pored ploče sa zmijom i prolaza koji ide pravo naviše. Ne idite gore; umesto toga nastavite napred (na zapad). Pratite tunel dok se spušta pa skrenite desno (na sever). Na sledećoj krivini tunel ide gore i proći ćete pored ploče sa simbolom šake. Nastavite gore, prolazeći pored tunela koji vodi na desno (istočno), da izronite u SOBI #2. Povucite
prekidač da otvorite poklopac sledeće sobe (#3 u dijagramu).
OD SOBE #2 DO SOBE #3 (svetlocrvena staza): Ovoga puta, postavite Laru kod otvora tunela licem prema jugu (sa prekidačem iza nje). Skočite u vodu i plivajte na dole. Na pola puta niz šaht ćete proći pored otvora levo (na istoku). Preskočite ga i nastavite do dna. Prođite pored simbola šake na krivini i nastavite napred (na jug). Malo dalje morate skrenuti levo (istočno) dok pratite tunel. Doći ćete do ploče sa simbolom zmije levo. Ovde možete ili nastaviti napred (istočno) ili ići gore. Plivajte gore da izronite u SOBI #3. Povucite
prekidač da otvorite poklopac sledeće sobe (#4 u dijagramu).
OD SOBE #3 DO SOBE #4 - PREKO POČETKA (roze staza): Put do sledeće sobe je dug, pa ćete verovatno želeti da izronite po vazduh u sobi u kojoj ste počeli (u pećini). Postavite Laru kod otvora tunela licem prema jugu (sa prekidačem iza nje). Uskočite i plivajte na dole do ploče sa zmijom. Ovde ćete imati izbor da idete levo (istočno) ili desno (zapadno). Svejedno je, ali ja ću opisati samo jednu stazu. Skrenite levo i plivajte dole niz kratki prolaz do T-raskrsnice. Ovde možete ići levo (na sever) uz kosi tunel ili desno (na jug) niz kosi tunel. Skrenite levo. Na sledećoj raskrsnici možete ići levo (zapad) ili gore. Idite levo. Na sledećoj raskrsnici možete ići gore ili napred (zapad). Idite gore. Nastavite da pratite tunel koji skreće na sever. Na sledećoj raskrsnici možete nastaviti napred (na sever), skrenuti desno (istok) ili ići gore. Plivajte gore da izađete u maloj sobi sa dve metalne statue gde ste počeli. Duboko udahnite i zaronite opet dole (još ste okrenuti ka severu). Na raskrsnici tri puta na dnu imate izbor da idete napred (sever), desno (istok) ili da se okrenete i krenete na jug. Idite napred. Tunel ide naviše pa onda pravo uvis u uspravni tunel. Na vrhu je udubljenje-ćorsokak levo (zapadno). Idite desno (na istok) prema ploči sa simbolima šaši (trske). Onda nastavite na gore da izronite u SOBI #4. Povucite
prekidač da otvorite poklopac poslednje sobe (#5 u dijagramu).
SOBA #4 DO SOBE #5 (narandžasta staza): Okrenite se prema zapadu (sa prekidačem iza Lare). Plivajte na dole i napred (pored simbola šaši). Kod ćorsokaka, plivajte dole pa levo (južno), prateći prolaz. Na sledećoj raskrsnici možete ići gore (do sobe gde ste ušli u lavirint), napred (na jug) ili levo (istok). Ako niste pri kraju s vazduhom, idite levo. Tunel ide koso naviše. Na sledećoj raskrsnici možete ići gore ili desno (na jug). Idite gore. Pratite tunel na gore kroz nekoliko krivina i pored simbola zmije. Izađite iz vode u SOBI #5. Upotrebite
prekidač da otvorite izlaz nazad u pećini, i pokupite ATUMOV KAMEN (Stone of Atum) na platformi preko puta.**
OD SOBE #5 NATRAG DO POČETKA (tamnozelena staza): Povratak u prvu sobu je prilično lak. Postavite Laru licem prema zapadu kod otvora (prekidač je iza nje). Uskočite i plivajte dole pored ploče sa zmijom. Produžite napred (na zapad) kroz sve krivine i raskrsnice. Kada stignete do poslednje raskrsnice (gde možete ići levo, desno ili gore), plivajte na gore da izronite u maloj sobi sa dve metalne statue gde ste počeli.
Skliznite dole na platformu na levoj strani
duboke jame. Skočite iz zaleta na platformu napred levo. Budite veoma pažljivi kada budete iskakali iz jame; vrlo je lako skliznuti u nju. Morate da se namestite za skok iz zaleta duž duge (spoljne) ivice trouglaste platforme da preskočite padinu. Idite kroz kapiju (koja bi trebalo da bude otvorena ako ste pomerili prekidač u sobi #5, gde ste našli Atumov kamen). Vratite se kroz hodnik do dvorane sa zagonetkom s hijeroglifima.

JUGOZAPADNA KAPIJA/ČETVRTASTI BAZEN SA OSTRVOM: Posle otvaranja zapadne kapije (pogledajte gore), pritisnite ploče s hijeroglifima u kombinaciji brdo, šaš, ptica. Kapija na jugozapadnom kraju dvorane se otvara. Kada uđete, kapija se zatvara za vama. Ubijte nekoliko slepih miševa i pratite tunel, skačući preko duboke jame na levoj strani. Izvucite brzo sačmaru jer 4 krokodila žure prema Lari iz bazena na dnu brda. (Napomena: Možete skočiti nazad preko jame na sigurno ako je neophodno, ali morate se pažljivo namestiti za skok iz zaleta sa trouglaste platforme na desnoj strani jame da uhvatite platformu da drugoj strani. Ako ne budete žurili sa skokom, Lara može ostati bez nekoliko nožnih prstiju.) Kada se rešite krokodila, idite oko ivice bazena, aktivirajući mehanizme u svakoj od 4 niše i povlačeći prekidač na zidu naspram ulaza u pećinu. Prekidač otvara izlaznu kapiju. Mehanizmi u nišama otvaraju poklopac u sredini četvrtastog ostrva. Spustite se kroz taj otvor i uzmite KHEPRIJEV KAMEN (Stone of Khepri)**. Pazite na još 2 slepa miša u tunelu kada se budete vraćali do jame i kapije. Preskočite jamu na desnoj strani (pogledajte napomenu gore) i vratite se kroz kapiju do zagonetke s hijeroglifima.

Kada budete imali sva četiri kamena - Maat, Re, Khepri i Atum - vratite se kroz zapadnu kapiju do sobe sa metalnim statuama i otvorima sa raznobojnim svetlima. Postavite svaki kamen u nišu ispod otvora osvetljenog odgovarajućom bojom i sa odgovarajućom kombinacijom. Kada postavite sva četiri, kapija se otvara.

SOBE SA ZAMKAMA KOJE VODE DO IZLAZA: Pratite kratki hodnik do duboke jame. Upotrebite šipke na plafonu da pređete preko jame. Spustite se na platformu na drugoj strani i ubijte par slepih miševa. Kada uđete u sledeću sobu, kapija se zatvara i sečiva slična bušilici počinju da se spuštaju sa plafona. Moraćete da trčite okolo do četiri udubljenja na bočnim zidovima da pokupite svaki od 4 SVETA SPISA (Holy Scripture) pre nego što se vrata otvore. Preporučujem da poslednja figura koju ćete pokupiti bude jedna od onih bliže izlaznim vratima. Onda možete brže izaći. Nastavite uz kratku rampu do sledeće sobe. Tu ćete naći prikrivena sečiva u podu. Ima samo četiri seta sečiva - nijedan u uglovima ili sredini sobe. Zato možete ili skočiti u sredinu pa odatle do izlaza, ili puziti polako napred, aktivirajući sečiva, sačekati da se povuku, pa puziti dalje. Napred je još jedna duboka jama sa drškama na tavanici. Pređite preko jame, spustite se dole i ubijte još 2 slepa miša. Nastavite kroz pećinu do sledećeg nivoa.